Hogyan kerüljük el, hogy egy érzelem hevében hülyeséget csináljunk?

Mindannyiunkkal megesik időnként, hogy “ránk tör” harag, szinte túszul ejt, és ekkor aztán olyasmit csinálunk, amit később megbánhatunk. Kiabálunk szeretteinkkel vagy a főnökünkkel, földhöz vágjuk a vadisúj okostelefonunkat, esetleg még meg is ütünk valakit (akár a saját gyermekünket is…). Mindennek a mikéntjéről és miértjéről olvashatsz Az ÉN térKÉPem kötetben. Nagyon hasznos tudni mindazt, amit ott részletesen – de röviden, illusztrációkkal és jól megjegyezhetően – leírunk.

Például a könyvből megtudhatod, hogy az érzelmeink mindig abban próbálnak segíteni, hogy valamit, amit jó lenne nekünk, megszerezzünk, vagy valamit, ami árthat, elkerüljük. Továbba az is kiderül, hogy az agyunk középső része felelős az érzelmeinkért. De ez a rész nem gondolkodik logikusan, a mában él és nem tervez. Sót, mintegy ki is kapcsolják az agyunk gondolkodó részét! Ezért aztán tudatosan kell dolgoznunk azon, hogy hogyan reagálunk az érzésekre. Az agy részeire Linde Professzor fagyi metafóráját használjuk, és a középső területet az könyvben végig epergombócként, a tudatos legfelsőt pedig csokigombócként emlegetve. Lásd az illusztrációt a könyvből alább:

Forrás: Az ÉN térKÉPem kötet illusztrációja. Minden jog fenntartva!

Az érzelmek kezeléséhez rengeteg tippet is kaphatsz a könyvben: például hogyan ismerd fel és kezeld az érzéseidet, és találsz stratégiát a fent leírt túszejtés esetére is.

A könyvben megjelenő egyik gyakorlat az ÉRZELEMSZELÍDÍTÉS témánál leírt ÁTKERETEZÉS. Itt csak röviden a lépései:

  1. Nevezd el! … avagy vedd észre, és nevezd el!
  2. Keretezd be! … avagy vizsgáld meg, mit mondasz magadnak a helyzetről!
  3. Keretezd át! … avagy vizsgáld felül az érzelmeidet és a gondolataidat!

Itt most az utoló lépéshez szeretnénk még további útmutatást adni: mit érdemes és hogyan tenni ekkor?

1. Tarts szünetet! A 20 PERCES SZÜNET szintén egy a könyvben részletesen leírt eszköz, amit mindenképp ajánlatos beiktatni, ha felhevülnek az indulatok. Minél erősebben tör ránk az érzelem, annál fontosabb, hogy szünetet tartsunk, és annál hosszab szünetetet érdemes beiktatni. Az érzelmek maguktól is elmúlnak, de ha hevesek, akkor ez időbe telik, és már nagy valószínúsággel lelassították – vagy akár le is állították szinte – a logikus gondolkodást. Tehát ha nagyon dühös vagy, akkor a legjobb akció az, hogy nem teszünk semmit abban a pillanatban, hanem szünetet tartunk. Ha nem bírod ki másként, mert szinte megfojt az érzés, akkor leírhatod egy levélben amit a másiknak mondanál az érzelem hevében. De nehogy átadd vagy elküldd a másiknak!!! Inkább egyezz meg magaddal: “Ha holnap megnyugodtam, majd újra olvasom a levelet, és ha még mindig úgy gondolom, hogy ez a helyes üzenet, akkor majd átadom.” Persze megeshet, hogy az érzésed azt diktálja: “én már átgondoltam, és tudom, hogy ez a helyes és igazam van”. De ne feledd, az érzések csak a pillanat hevében élnek, nem gondolnak a jövőhéten vagy egy év múlva mutatkozó következményekre!

2. Vizsgáld meg a dolgokat más, “meta” perspektívából! Ezt el kell határozni tudatosan, és lehet, hogy be kell tartanod, a “legalább 20 perc szünet”-et, mielőtt képes vagy rá (ennek okáról részletesen a könyvben). Mondd magadnak: “Ezt a problémát most átgondolom tágabb nézőpontból.” és tedd fel a következő kérdéseket!

  • Mi mindent gondolok, és mi mindent gondolhat és érezhet a másik?
  • Ha most hallgatok arra, amit az érzésem diktál, akkor mit teszek? És az hogy néz ki, ha kívülről nézem?
  • Mit szeretnék elérni igazán egy hét/hónap/év múlva? És mi a kívánságom és érdekem hosszú távon a másikkal való kapcsolatomat tekintve?

3. Fókuszálj a saját személyes értekrendedre! Ha épp az érzelmeink fogságában vagyunk, akkor összeszűkülhet a világ, és ekkor az érzés egy bizonyos irányba kényszeríthet minket. Ezért is nagyon fontos, hogy egy nyugodt, tiszta pillanatban gondolkodjunk el az értékeinkről, vagyis arról, hogy mi fontos nekünk az életben (megjegyzés: ehhez segít a könyvből az ÉRTÉKRENDEM gyakorlat, részletes leírással és eszközzel). Ha tudjuk, hogy mik az értékeink, “életszabályaink”, akkor egy ilyen túlfűtött pillanatban csak emlékeztetnünk kell magunkat rájuk, ezt kérdezve:

  • Mi fontos nekem igazán?
  • Illik az értékrendembe az, amit az érzelem hevében szándékozom tenni?

Sok sikert az érzelemszelítéshez! Meglátod ezek a lépések segíteni fognak.

A könyveinkben mint említettük sokkal többet olvashatsz erről a témáról: Kattints és olvass a könyvekről!

Szóljon hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.