Egyet mondok, kettő lesz belőle…

Miért arról szólnak a könyvek amiről? Miért van kettő belőle? Ennek is megvan a maga története…

Hajni: Tehát megvoltunk a tervvel és volt egy jó listánk a témákról, amelybe azt foglaltuk bele, ami a tapasztalatunk alapján a legfontosabb a fiataloknak, no meg ahol a tudás és gyakorlat az adott témában egyértelműen növelheti a mostani és a későbbi életminőséget.

A témák csoportosítása után a fejezetek szinte adták magukat:

ÉN – ki vagyok én?

ÉN2 – hogyan lehetek hatékonyabb?

ÉN MÁSOKKAL – kapcsolataim, kommunikáció, konfliktusok

ÉN A JÖVŐBEN – ki akarok lenni a jövőben + célok kitűzése és elérése


Miért tartjuk fontosnak mind a négy fejezet?
ÉN
Az önismeret a boldogság egyik kulcsa és minden fiatal sokszor elmereng azon, hogy ki is ő valójában. Természetesen ezzel kellett kezdenünk a könyvet!
ÉN2
Én2, azaz a hatékonyabb énem az önfejlesztésről szól: ha ismerem önmagam, hogy milyen vagyok most, akkor könnyen rájövök arra is, hogy min kellene dolgoznom, hogy hatékonyabb legyek. Ebben a fejezetben megmutatjuk, hogy azt hogyan lehet megtenni. Természetesen nagy szerepet kapott az érzelmi intelligencia (érzelmeink felismerése, értelmezése és kezelése) és a gondolataink hatalma: milyen szemléletmód segít a sikerhez és hogyan befolyásolhatom a gondolataimat ennek eléréséhez.
ÉN MÁSOKKAL
Mára már tudományosan bizonyított, hogy a kapcsolataink minősége alapvetően meghatározza az életünk minőségét. Ezen túl, mióta én team- és kapcsolat coachingot tanultam és végzek, azt látom, hogy a legtöbb (ha nem minden) problémánk valamilyen kapcsolatunk kontextusában létezik.
ÉN A JÖVŐBEN
A kamasz- és fiatalkor egyik legfontosabb történése megérteni azt, hogy egyáltalán kik is vagyunk, de az is, hogy eldöntsük, kik akarunk lenni. Ez a fejezet segít a célok kitűzésében és megvalósításában és foglalkozik a korszak legnagyobb kérdéseivel is: Mi az élet értelme? Mi a boldogság? Hogyan lehetek boldog?


Tehát általában véve is fontos mind a négy fejezet témája, de a kamasz- és fiatalkor alatti agyfejlődési folyamatok még jelentősebbé teszik őket az olvasóink számára. Amint a könyvben beszélünk róla, a kamaszkor során az agyi átalakítás három területen folyik, és a 2. és 3. fejezet egy az egyben felel közülük kettőre: az érzelmi és a szociális képességek fejlesztésére. Íme alább a könyvben megjelenő illusztráció erről:

Ria: Végigbeszéltük, megrágtuk a fejezetek pontosabb tartalmát, s azt is, hogy mit akarunk a mai fiataloknak átadni. Én tudtam, hogy azt szeretném, hogy a mai tizenévesek ne legyenek olyan önbizalom-hiányosak, mint én annak idején, amikor az isaszegi általános iskolából bekerültem a neves pesti gimnáziumba!

Hajni: Én pedig szeretném, ha a fiatalok még az életük kezdetén megtudhatnák, amit nekem 25 évbe tellett megtanulnom. És amely tudás nélkül máig is látok vezetőket 40-50 évesen megakadni.

Még az első beszélgetés végén megegyeztünk, ki melyik témához tud hozzákezdeni legkönnyebben. Majd kiválasztottunk néhányat, amelyeket aztán a következő napokban tervezetként külön-külön megírtunk.
Az első néhány nap alatt így a következő témáknak máris meglett az első tervezete:
• Tükörképmustra
• Belső kép
• Rögzített- és fejlődési szemléletmód
• Tulajdonság sóvárgás
• Családom
• Hobbijaim
• Tanulni tudni kell
• Értek-hozomány
• Én kiskoromban
Ezek mindegyike olyan téma, amit valamelyikünk rendszeresen használ gyerekekkel vagy felnőttekkel. Tehát fejünkben volt a tudás, hogy miről kell szólnia a résznek, csak le kellett írni a tudásunk lényegét – no persze lefordítva a fiatalok nyelvére. (Ennek folyamatáról többet olvashatsz a következő blogunkban.)

Ria: Februártól húsvétig gőzerővel dolgoztunk. A könyv munkacíme Kamasz fontolgató lett. Innentől csak úgy teltek az oldalak: eldöntöttük, hogy melyik témát ki fogja megírni. Pillanatok alatt lett szinte mindennek írógazdája! Milyen előny is lehet, ha hasonló, de mégis különböző két testvér érdeklődése! Az elkészült tervezeteket megosztottuk egymással. Javítottuk, kiegészítettük, töröltük, újra megírtuk a témákat. Zoomoltunk, Teamsen dolgoztunk, Messengeren egyeztettünk – főleg esténként és hétvégén háttérben a (többnyire) türelmes családunkkal. Közben márciustól 5 hetet otthonról, online tanítottam, így több időm maradt a kutatómunkára is a könyvíráshoz. Ha elkezdesz írni, magával ragad: az időd java részében ezen jár az agyad.  Feltöltött ez a fajta kihívás! 

Bevontuk a keresztfiam Németországban élő orvos feleségét, Csillát, mint orvosszakértőt is. Az érzelmek-érzések témakör és a hormonműködés kapcsán kértünk tőle először visszacsatolást és segítséget. Kiderült róla, hogy nemcsak az emberi működés, de a könyvszerkesztés csínját-bínját is ismeri. Rengeteg órát dolgoztunk ezután együtt vele: javítottuk, csiszolgattuk a könyvtartalmat. Közben megkértük Balázs Andi grafikust, hogy az emojikhoz szokott kamaszok nyelvére fordítsa át a könyv tartalmát, vagyis kommunikálja vizuálisan is, amit csak lehet. A csapatról és az ő élményeikről majd külön Blogban olvashatsz, meg fogod látni, az ő munkájuk kulcsjelentőségű!

Amikor április eleje táján már nagyrészt kész volt a könyv és a grafika is elkészült (mi és az olvasók is imádják Andi grafikus megoldásait!), gondoltuk, itt az ideje a tesztelésnek. Elküldtük a kész anyagot pszichológusnak, coach ismerősöknek, barátoknak és a gyerekeiknek, illetve tanítványaim közül néhánynak. „Szuper a könyv, de mintha az első fejezet a 10-14, a többi inkább a 16 éven felülieknek szólna!” – jött a visszajelzés. Tehát kiderült, hogy „iker-könyvekkel voltunk terhesek”! Ezért ekkor, a tesztelők tanácsa alapján, kettészedtük a könyvet: eldöntöttük, hogy két verzió lesz belőle, egy a 10-15 és egy a 16-25 éveseknek. Így lett a sziámi ikerből kétpetéjű könyvtestvérpár.

Hajni: Szóval, elkezdődött a két könyv tartalmának összeállítása. A 16+ kibővült, a másik verzióhoz pedig kiválogattuk melyik témák illenének a meglevők közül, mi az ami már egy kiskamasznak is érdekes és releváns. Kiderült, hogy mindkettőnknek testhezálló a feladata: én kicsit bővebben, alaposabban leírhattam a szökséges tudást, Ria nővérem meg rövidítette a témákat, hogy a kiskamaszok is elolvassák majd, ha már megírjuk nekik a könyvet! Közben a 16+ verzió anyagáról az agykutatónak tanuló fiammal, Ábellel is szakmai beszélgetéseim voltak a kamaszok agyában zajló folyamatokról, így a családból immár négyen dolgoztunk a könyveken.

Ria: Amikor kiderült, hogy két könyv lesz, én egy kicsit összeomlottam. Mit? Kettőt? Már azt hittem, készen vagyunk! Itt a tanév vége, közben még kaptam heti két plusz órát felsőben is. Hajni olyan lelkes volt az írással, hogy nekem is össze kellett szednem magam! A lovak közé csaptunk, így június közepére az író-rajzoló csapatunk elkészült a két könyvvel. Legalábbis ezt gondoltuk akkor! Na, innen jött még a nagy munka! Ettől kezdve még két hónap kellett a javításokra, mindezt online, a magyar–holland–német határokat átívelve. Óriási felelősség kiadni egy könyvet, – nemhogy kettőt! Egyezkedés a nyomdával, javítások… Nagyon örültem, hogy Hajni és Csilla a korrekciókat közösen megcsinálta, miközben én évet zártam a suliban. Ezer hála nekik ezért! Mindeközben egy beszélgetés során kiderült, hogy Ivett unokahúgunk ért a honlapkészítéshez, így ő lett az online tanácsadónk.

Hajni: A második körös tesztelésén szerencsére már egyértelműen pozitív visszajelzéseket kaptunk mindkét könyvre! Sőt, többen is megerősítettek bennünket, hogy a könyvek hiánypótlók a magyar piacon, de még talán a nemzetközi piacon is. Rengeteg önfejlesztő könyv van, de szinte egy sincs, ami ennek a korosztálynak szól, interaktív és tartalmazza a tudomány legújabb eredményeit is. Néhány visszajelzés ebből a körből itt:

Első ÉN térKÉPem

„Nagyon kreatív könyv és érdekes is.” Levente, 11 éves
„Borzasztóan tetszett! Végig fenntartotta a figyelmemet, a feladatok és az illusztrációk rendkívül jópofák, és segítettek megérteni mindent.” Dani, 13 éves
„Szinte a vesémbe látott ez a könyv, mert olyan dolgokat ír le, amivel (szinte) minden tini vagy akár egy felnőtt is szembesül. Ajánlom mindenkinek, aki elveszve érzi magát, önbizalomhiánya van, vagy csak jobban szeretné megismerni magát.” Vivi, 14 éves
„Fiatalos, dinamikus és szakmailag teljesen megalapozott. Megmutatja a technikákat, amik által a kamasz sikeresebb lehet. Én mindenképp a fiaim kezébe adom.” Kati, három kamasz édesanyja
„Valóban remek, korszerű könyv. Külön kiemelném a grafikákat és a jópofa feladatokat, amelyekkel még vonzóbbá vált ez a téma. Remélem, a kamaszokon kívül sok szülő, tanár és mentálhigiénés szakember is fogja használni.” Hadnagy Ágnes, tanár, osztályfőnök
„Mélyen hiszek abban, hogy az önismeret a boldog élet alapja. Ez a rendhagyó és hiánypótló könyv minden kamasz kiváló útitársa lehet az önismereti úton.” Barnóczki Annamária, nemzetközileg elismert mestercoach (MCC), szervezet-pszichológus

Az ÉN térKÉPem

„Lehengerlő tartalom, sok tudás kevés szöveggel, kreatívan megfogalmazva, és tele gyakorlati tippekkel, amiket azonnal tudtam alkalmazni. Sok hasonló könyvet olvastam, de ilyet még nem láttam!” Hidvégi Dorka, 17 éves
„Először féltem, hogy unalmas lesz, de hamar magával ragadott! Mindent remekül összefoglal, amit jó tudni.” Vass Gergő, 18 éves
„Nem egy átlagos könyv és teljesen új nézőpontból közelíti meg a témát. Sok fiatal küzd önismereti és önbizalom problémákkal – remek segítség nekik!” Angyal Virág, 16 éves
„Nekem borzasztóan tetszett! A fiatalok szinte minden főbb problémájára választ ad.” Lukács Emília, 15 éves
„Egy izgalmas belső utazásra hívja fiatal olvasóit ez a könyv. Önmagukról való gondolkodásra készteti őket, alapvető összefüggéseket láttat meg velük saját emberi működésükkel kapcsolatban. Én remek osztályfőnöki óra anyagnak tartom, fogom is használni.” Ribi Krisztina, tanár, osztályfőnök
„Jó látni az általam executive coachként használt, felnőtteknél bevált eszközök sorát (Johari-ablak, Fejezd be a mondatot stb.) lefordítva a fiatalok nyelvére. Két kamasz édesanyjaként kívánom, hogy minél többekhez eljusson ez a könyv!” Komócsin Laura, 6 coaching könyv szerzője
„Egy különleges könyv: az önmagunk megismeréséhez szükséges, agyunk működéséről szóló tudást a lehető legérdekesebb módon tálalja, praktikussá teszi. Mindenki sokat fog tanulni belőle!” Vigh László, biokémikus stresszkutató, professor emeritus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja

Még egyszer nagyon köszönjük minden tesztolvasónknak a befektetett időt, a visszajelzéseket, és a biztatást is!

Ria: Sokan javasolták, hogy legyen a könyv témáiból egy-egy osztályfőnöki óra anyaga, mert így a fiatalok egy közösségben, felnőtt vezetésével még többet profitálhatnának belőle. A kihívást elfogadtuk, szeptember elejére el fog készülni a könyvhöz egy osztályfőnököknek szóló tanmenet is az órákhoz!


Ria+Hajni: Július 28-án nyomdába került a két könyvünk, ami a pandémia idején fogant, és jó írótestvérekként, összeveszés nélkül, közös munkával, határokat átívelve megírtunk, családi rásegítéssel, igazi összefogással, és így augusztus utolsó napjaiban az olvasóink már kézbe is vehetik!

Szóljon hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.